Autisty vůně zajímají

V březnu jsme strávili celý den povídáním se třemi autisty během pochodu na podporu osvěty autismu Putování s básníkem. Vhled do jejich světa byl pro mě velmi zajímavý a cenný. Rozhovory se ale netočily pouze kolem autismu, ale také kolem vůní. Během celého pochodu měli putující k dispozici voňavou lékárničku a na závěr našeho společného dne byla naplánovaná beseda o využití aromaterapie při autismu. Co tedy mohou vůně autistům přinášet?

Podle odborné definice je autismus porucha dětského mentálního vývoje, kdy dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Jeho duševní vývoj je narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Protože čich představuje přímou cestu k limbickému centru v mozku a éterické oleje zde vyvolávají neurochemické reakce, může vnímání vůní autistovi zprostředkovaně vykompenzovat vnímání jinými smysly.

Levandule a santal proti úzkosti

Vliv aromaterapie při autismu zkoumala řada studií od roku 1993 a jejich souhrn včetně rozsáhlých vlastních zkušeností prezentovaly tři terapeutky Archana Kumari, Sumeet Mansingh a Prithvi Perepa na konferenci o autismu v Novém Dilí v roce 2006. Zkoumaly vliv aromaterapie na vývoj komunikačních dovedností u autistických dětí. Pro svoji studii používaly pouze levandulový olej, který snižuje úzkost a stres, zmírňuje hyperaktivitu a obsesivní chování a zároveň podporuje koncentraci. Konstatovaly, že aromaterapie pomohla dětem zlepšit sociální interakci různou měrou v pěti případech ze šesti.

Hyperaktivitu, úzkost a nervozitu účinně zmírňují také oleje z heřmánku, majoránky, santalu, kadidla, vanilky a neroli. Stejné oleje jsou užitečné pro agresivitu a výbušnost či sebezraňující chování. Do směsí se v tomto případě hodí také bergamot. Autisté mohou trpět neklidným spaním či nespavostí. Kromě levandule se na zlepšení spánku hodí také neroli, heřmánek, či ylang-ylang.

Aktivní pomoc při pasivitě

Autismus doprovází specifické vzorce chování a často se kombinuje s jinými poruchami či hendikepy psychického i fyzického rázu (mentální retardace, epilepsie, smyslové poruchy, geneticky podmíněné vady a tak dále). Často se přidružuje problematické chování rozdílné intenzity. Kromě hyperaktivity a úzkosti to může být i strach z neznámých lidí nebo činností. Pak je vhodné do směsi zařadit vetyver, růži, cypřiš nebo kadidlo. Při výrazné pasivitě nejlépe stimulují oleje z grepu, citronu, rozmarýnu, eukalyptu či bazalky levandulové.

Někteří lidé s autismem mají pouze mírné problémy, kupříkladu nemají rádi změny. Zvýšit sebejistotu a pocit opory pomohou geranium, borovice či palmorůžová. Často se také objevuje špatná koncentrace a neschopnost soustředit se na konkrétní činnost. Máta, rozmarýn, vavřín a citron pak budou užitečnými pomocníky. Podle doktora Sakova přinášejí aromaterapeutické oleje znatelné výsledky při reakcích na závažný stres. Například smrk, cedr, borovice, jalovec, jedle, máta, myrta, palmorůžová, rozmarýn, bergamot či lemongras stabilizují psychický stav a regulují činnost vegetativní nervové soustavy.

Biofáze pro postižené děti

Pavel Hlušička, autista a aktivista, píše o své zkušenosti s používáním éterických olejů: „Moje nejoblíbenější směs je Komunikace, ta mi nejvíce pomáhá, je to výborné uzemňovadlo. Osobně jsem s éterickými oleji velice spokojen, nechal bych si udělat osobní individuální směs pro svůj další rozvoj.“

S aromaterapií nabírají také zkušenosti v bratislavském K centru, které pomáhá rozvoji dětí s kombinovaným postižením. Vedoucí centra Mgr. Zuzana Rajčániová popisuje své zkušenosti: „Najkrajší bol zážitok s 5-ročným hyperaktívnym autistom Maťkom, ktorému sme namiešali vôňu cédru, ylang-ylang a kadidla. Aj nám to príjemne voňalo. Maťko citlivo reaguje na vône, inhalátor sme mu dali ovoňať a položili na kraj pracovného stola. Po chvíli si sám bral a ovoniaval. Keď mu to nešlo otvoriť, bol nútený požiadať o pomoc a krásne si pýtal, aby sme mu otvorili.“

V K centru používají pro orofaciální stimulaci dětí také séra Biofáze. Postupují s dětmi velmi pomalu a pozorují jejich reakce. „Všimla som si, že reagujú, intenzívnejšie po aplikácii sér prehĺtajú, sú vnímavejšie a komunikatívnejšie.“ Jaký lepší konec článku o autismu si přát?

Adéla Zrubecká
Adéla Zrubecká vystudovala aromaterapii v Institutu Tradiční Přírodní Medicíny a Aromaterapie v Londýně a v roce 1995 si otevřela vlastní praxi pro klienty. Postupem let na základě praktických zkušeností vytvořila soustavu dotekové terapie pod názvem Holistická aromaterapeutická masáž, kterou také dodnes vyučuje. V rámci výboru Asociace českých aromaterapeutů stála u zrodu Institutu aromaterapie, v letech 1999 až 2006 vedla odborný čtvrtletník Listy Aromaterapie a podílela se významnou měrou na rozšiřování povědomí o aromaterapii v České republice. Díky svým zahraničním kontaktům nadále spoluorganizuje zahraniční konference aromaterapie a publikuje v odborných i populárních časopisech. Je lektorkou Institutu aromaterapie a zaměřuje se zejména na praktické využití aromaterapie ve spojení s tradiční čínskou medicínou. Je také spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy a od roku 2004 spolumajitelkou společnosti Nobilis Tilia s.r.o.